For forældre

Kære forældre

Det er som udgangspunkt altid en fantastisk oplevelse at have sit barn på efterskole og opleve den rivende udvikling fra sidelinien.

Mange oplever pludselig, at det unge menneske  ringer hjem lidt sjældnere, end man finder fornuftigt. Dette skal dog ofte tolkes som et positivt tegn på, at de er optaget af efterskolelivet, der kan være  meget intenst og altopslugende. Så læn jer tilbage og nyd den ekstra tid, I får til jer selv og hinanden og stol trygt på, at vi klarer de problemer, der eventuelle måtte opstå undervejs.

Det er en vigtig del af et efterskoleophold, at man gerne skulle lære at løse konflikter uden sine forældres hjælp.

Connie

Mor til Emilie i BS-klassen

Nu er min datter i gang med sit 2. år på Thorsgaard Efterskole. Da hun startede for 1 1/2 år siden, var jeg meget bekymret. Hvordan ville det gå hende?  Hun havde brug for lidt støtte men vidste også, at hun ville blive selvstændig ved at blive “skubbet” ud over kanten. Stole på at de voksne var der til at hjælpe hende. Hvis blot jeg turde give slip og stole på de ansatte.

Nu 1 1/2 år efter ser jeg en pige, der aldrig har haft så mange venner, som hun har nu. Da hun havde fødselsdag, blev hun helt rørt over alle vennerne skrev på hendes Facebook. Det var ikke før oplevet. Jeg ser en datter i rivende udvikling. Selvstændig, hjælpsom, empatisk og med selvindsigt. Tør kaste sig ud i opgaver, der ikke var mulige før. Tør synge og danse i selskab med andre. Tør vise hvem hun er. Tør  stå ved sig selv og egne meninger.

Når jeg har set billeder fra skolens Norgestur, Emilies tur til Sverige, samt billeder generelt fra skolen og de skønne oplevelser, bliver jeg rørt indvendig. Alt det hun oplever og får med sig  videre i livet, ville jeg på ingen måde selv kunne bidrage med i samme omfang.

Ulla

Mor til Camille i 10. klasse

Camille har gået på lilleskole fra 2. kl. til 7.kl. og 8. + 9. kl. på privatskole som lignede lilleskolen. Det har været et bevidst valg, en mulighed og investering fra min side. Det har været vigtigt for mig og Camille, at det år på Thorsgaard rummede nogle af de samme værdier, så hendes skolegang egentlig blev en forlængelse af det, hun har haft det godt med. Det er jo oftest en mavefornemmelse, når man træder ind på ny grund, og sådan var det også med Thorsgaard.

Jeg var ikke i tvivl, da vi besøgte skolen første gang. Camille var lidt mere skeptisk det sidste halve år, inden hun startede. Afstanden til København og at vi ikke havde besøgt flere skoler etc. For mig handlede det om skolens størrelse, at den ikke var for stor, at omgivelserne rummede varme og tryghed, føltes familiært. For mig er det vigtigt, at mit barn får mulighed for at lære sig selv bedre at kende og føler tryghed og fortrolighed med de voksne omkring sig. At hun får forstærket forståelsen og meningen med at indgå i et fællesskab, at mangfoldighed og forskellighed er en styrke, at hun kan navigere i sociale sammenhænge.

Et år på efterskole er for mig at se også en dannelsesrejse, hvor den unge bliver udfordret på mange fronter og er med til forme den, man gerne vil være. Jeg kan se, at hun trives, at hun vælger anderledes, at hun tager udfordringen op, at hun indimellem frustreres men klarer tingene selv, hun gror og vokser med opgaven, ligesom hun skal, og jeg sidder bare og varmes og smiler her langt væk i København.

Thomas

Far til Tage i TE10

Vi valgte Thorsgaard på grund af de hyggelige omgivelser, den varme velkomst ved åben hus-arrangementerne og to vellykkede weekends for interesserede elever. Det betød også meget, at der blev spillet og sunget og diskuteret af et godt hjerte. Og så selvfølgelig fordi vores søn aldrig var i tvivl om, at Thorsgaard bare var hans skole.

Nu har han gået på skolen i et halvt år, og både han og vi er meget glade for opholdet. Lærerne er både selvstændige, engagerede og venlige, og den demokratisk-grundtvigsk-sindede pædagogik udføres kompetent og medlevende. Vores søn går i den særlige projekt-10. klasse, og vi var lidt spændte på, om denne arbejdsform blev for meget i længden. Men der sker hele tiden noget nyt og kreativt, og hidtil har det været lærerigt på alle måder. Han har lært meget om fællesskab og initiativ og har fået stimuleret sin interesse i verden omkring sig. Han har også lært at spille guitar og mange andre ting. Alt sammen noget, han nok skal få brug for i den ene og den anden sammenhæng.

Vi har også mødt stor forståelse og pædagogisk faglighed, de få gange vi har haft brug for at drøfte det ene eller det andet med skolens personale.

Book en rundvisning
Læs mere
Tilmeld dit barn
Læs mere